• 33416093
  • info@alborzccim.ir
اتاق بازرگانی استان البرز
  • تاریخ انتشار : 1396/8/11
  • تعداد بازدیدکنندگان : 54
  • امتیاز خبر : 0
  • بازگشت

در همایش بررسی  راهکار های توسعه تجارت ایران و روسیه که با حضور فعالان اقتصادی ایران و روسیه، معاون استاندار تهران، دیپلمات های روسی و رئیس اتاق بازرگانی داغستان برگزار شد ، رییس اتاق بازرگانی البرز در سخنانی توسعه صادرات غیرنفتی به روسیه را در گرو رفع چالش ها ، ایجاد زیرساخت های لازم  و استفاده از ظرفیت های جدید ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، در این نشست که روز چهارشنبه در مجموعه نمایشگاههای بین المللی شهر آفتاب تهران برگزار شد، رحیم بنامولایی با اشاره به اهداف سند چشم انداز بیست ساله گفت: طی سالهای اخیر توسعه صادرات غیرنفتی از جمله راهبرد های بلند مدت در مسیر ایجاد تحول در اقتصاد کشور مطرح بوده است

وی از ارتقای فضای کسب و کار و مساعد شدن محیط صادرات کالا و خدمات به عنوان نخستین راهبرد در تحقق توسعه صادرات غیر نفتی نام برد.

رییس پارلمان بخش خصوصی البرز اظهار کرد: ارتقای سطح رقابت‌ درصادرات کالا و خدمات به ویژه در مباحث عمومی از جمله کاهش قیمت تمام‌ شده کالا و خدمات صادراتی و نیز بازنگری، اصلاح و طراحی مجدد مشوق‌های صادراتی با هدف افزایش اثر بخشی این مشوق‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

بنامولایی از ارایه خدمات پشتیبانی صادرات به عنوان راهبرد دیگری  نام برد که می‌‌تواند توسعه و ارتقای زیر ساخت ‌های عمومی و تخصصی صادرات کالا و خدمات،  تامین مالی و توسعه بیمه‌ های صادراتی و سرمایه‌گذاری را در پی داشته باشد.

 وی گفت: با اجرای این راهبرد همچنین  برای اعمال مدیریت کیفیت صدور کالا و خدمات، ارتقای کیفیت بسته‌بندی محصولات صادراتی و نیز اعمال مدیریت صحیح تولید بدون کارخانه توام با برندسازی بسترسازی خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی البرز توسعه بنگاه‌ های شایسته در امور صادراتی در بخش غیردولتی با هدف دستیابی به بخش خصوصی توانمند، تجدید ساختار و تقویت بنگاه‌های صادراتی و نیز یکپارچه‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط را از جمله دیگر راهکارهای مناسب و قابل اجرا در مسیر توسعه عنوان کرد.

بنامولایی گفت: با هدفمندی در جهت رشد پایدار صادرات، ضمن توسعه صادرات کالا های فعلی و  تنوع‌ بخشی به ظرفیت‌ های صادراتی، بایستی برای تولید کالاها و خدمات جدید صادراتی برنامه ریزی مناسب داشته باشیم .

وی ازبرنامه ریزی برای ماندگاری و ایجاد  تنوع در بازارهای صادراتی نیز به عنوان  راهبرد مناسب دیگری در گذر توسعه صادرات غیرنفتی نام برد.

بنامولایی گفت: برای تحقق این راهبرد ضروری است برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره ‌ها و اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای هدف و بازاریابی و تبلیغات مناسب موردتوجه قرار گیرد و از توان اتاق‌های مشترک و تشکل‌ های تجار ایرانی مقیم خارج نیز استفاده کنیم ، ضمن آنکه نباید از اجرای  آموزش‌ های تخصصی بازاریابی غافل شویم.

وی از برقراری روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، چندجانبه و توسعه زیرساخت‌های تجارت به عنوان یک راهبرد مهم دیگر در مسیر توسعه صادرات نام برد.

رحیم بنا مولایی گفت: دراجرای این راهبرد می توانیم با انجام موافقت‌نامه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بلوک‌بندی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مرتبط با تجارت به ویژه توسعه تجارت بین‌کشورهای اسلامی، ارتقا و بهبود مبادلات مرزی با کشورهای همسایه مسیر توسعه صادرات را هموار کنیم .

وی همچنین توجه خاص به توسعه صادرات استان‌ها و سیاست‌گذاری با هدف هدایت صادرات از طریق استان‌ها را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: صادرات غیر نفتی به خصوص کالاهای صنعتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود ‌می بخشید و سبب کسب درآمد های ارزی برای تامین نیازهای وارداتی کشور خواهد شد.

وی افزود: به منظور افزایش سهم کشور در اقتصاد جهانی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، جهش صادراتی امری الزامی بوده و عزم جدی را می‌طلبد.

وظیفه دولت بسترسازی برای فعالیت بخش خصوصی در توسعه صادرات به روسیه  است

بنا مولایی اضافه کرد: تحول در  توسعه صادرات به روسیه نیازمند آن است که دولت های دو کشور  زیر ساخت های لازم را فراهم و در پی آن بخش خصوصی وظیفه خطیر اجرای برنامه های اقتصادی را به عهده گیرد.

وی ادامه داد: باید افراد دانشمند، کارشناس و صاحب نظر در بخش صنعت مشکلات را بررسی و تصمیمات لازم را برای شکوفایی صنعت کشور در بلند مدت ارایه تا به مرحله اجرا در آید.

روند نزولی صادرات ایران به روسیه

  رییس پارلمان بخش خصوصی البرز در ادامه سخنانش به وضعیت حاکم بر واردات و صادرات بین ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: آمار سرانه واردات روسیه در سال 2015 بیانگر آن است که بخش قابل توجهی از نیازهای این کشور از طریق بازارهای خارجی تامین می‌شود.

بنامولایی افزود: با این حال در مدت اشاره شده تنها 0.14 درصد از نیاز وارداتی روسیه از طریق ایران تامین شده است

 وی اضافه کرد : به‌رغم آنکه از طریق دریای خزر روسیه با ایران همسایه قلمداد می شود، اما بخش عمده بازار این کشور را  چین، آلمان، آمریکا، بلاروس و ایتالیا  در اختیار گرفته‌اند.

بنامولایی گفت: از سال 2016 تاکنون، ارزش واردات روسیه با سرعت بیشتری نسبت به صادرات آن افزایش یافته و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند این روند تا سال 2018 ادامه داشته باشد، با این حال از سال 1391 به بعد صادرات ایران به روسیه روند نزولی را دنبال کرده است.

وی دلیل روند نزولی صادرات ایران به روسیه را ناشی از عدم تنوع محصولات صادراتی ایران عنوان کرد .

وی گفت:  حدود 54 درصد کالاهای صادراتی ایران به روسیه  واسطه‌ای و 46 درصد آن کالاهای مصرفی است.

وی افزود ضعف در هماهنگی و اطلاع‌ رسانی، عدم استفاده مناسب از ابزارهایی مانند استفاده از وکیل و مشاور و نیز بسته بندی ضعیف و نامناسب برخی محصولات غذایی و کشاورزی از جمله مسائلی است که سهم ایران در بازار روسیه را کاهش داده است .

بنامولایی گفت: یکی دیگر از عمده چالش هایی که بارها و بارها توسط اتاق های بازرگانی سراسر ایران پیگیری شده است بالا بودن تعرفه گمرک محصولات و خدمات ایرانی است.

وی افزود: این مشکل قیمت تمام شده محصولات ما را افزایش است، لذا کالاهای ایران در مقایسه با کالاهای دیگر کشورها  با قیمت بالاتری در بازار پرمصرف روسیه عرضه می شود

وی اظهارکرد: از سوی دیگر عدم وجود استاندارد مشترک در خصوص دارو ، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی  مشکل سرگردانی و زمان بر بودن بسیاری از محصولات و خدمات ایرانی برای عرضه در بازار روسیه را در پی دارد.

وی گفت : برای رفع این مشکل ضروری است در کمیسیون مشترک آتی فی مابین دو کشور،سازمان های متولی استاندارد های غذا و دارو به وجه اشتراکی بین دو کشور برای استاندارهای لازم دست یابند و آن استانداردها را مبنای تایید یا عدم تایید محصولات دارویی، غذایی ، آرایشی و بهداشتی قراردهند.

ضرورت ایجاد زیر ساخت برای صادرات مواد غذایی و کشاورزی به روسیه

رییس پارلمان بخش خصوصی البرز بازار روسیه را یک بازار بسیار مناسب برای عرضه محصولات مواد غذایی و کشاورزی ایران عنوان کرد، اما گفت:  متاسفانه  به دلیل مشکلات زیرساختی، تجار ایران امکان ورود قدرتمند در این بازار  را ندارند.

 رییس پارلمان بخش خصوصی البرز در ادامه سخنانش به مشکل کیفیت پایین کانتینر های یخچال دار تولیدی کشور که در انتقال محموله های صادراتی دخالت دارند اشاره کرد و گفت: این کانتینرها  برای حفظ دمای محصولات فاسدشدنی با مشکل مواجه اند .

 وی همچنین کافی نبودن سهمیه سوخت این کانتینر ها را مشکل دیگری عنوان کرد که به کیفیت محصولات صادراتی فاسد شدنی  لطمه وارد می کند.

و گفت: راننده های این کانتینرهای یخچال دار که با مشکل کمبود سهمیه سوخت مواجه هستند برای صرفه جویی در مصرف سوخت، از روشن نگه داشتن مداوم  کولر های قسمت یخچال ها خودداری می کنند که این مساله از کیفیت محصولات صادراتی می کاهد.

رحیم بنامولایی در ادامه اظهاراتش به تاسیس شرکت توسعه صادرات استان البرز با همکاری اتاق های اصناف، تعاون و بازرگانی استان،  استانداری و جمعی از صادرکنندگان نمونه استان اشاره کرد.

وی گفت: این  شرکت با هدف شناسایی، ساماندهی و هدفمند کردن تولیدات صادراتی استان تشکیل شده است.

وی درپایان سخنانش ضرورت استفاده مطلوب از ظرفیت  فرودگاه منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز را مورد تاکید قرارداد.

 وی افزود:  با توجه به نزدیکی این منطقه ویژه به پایتخت، استفاده از خط هوایی ( کارگو ) از روسیه و همچنین بهره گیری از ظرفیت سردخانه های موجود در اطراف این فرودگاه  می تواند در رونق مراودات تجاری با همه کشورهای هدف رونق می گیرد.

وی از فقدان برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی ، مشکلات حاد تعرفه‌ای و گمرکی و ‌موانع عدیده بیمه و بانکی از جمله نبود بانک‌های مشترک به عنوان چالش های عمده در مسیر صادرات کالا به روسیه  نام برد.

وی گفت: به همین سبب سطح مناسبات تجاری و توسعه صادرات به روسیه به هیچ وجه در حد انتظار نیست .

بنامولایی افزود: فقدان حمل و نقل مناسب و اختصاصی و مشکلات ناشی از ناکافی بودن ترابری هوایی و ضعف در حمل‌و نقل دریایی و ریلی و نیز فقدان راه زمینی مناسب از چالش هایی است که موجب ضعف در صادرات کالا به روسیه شده است.

وی اضافه کرد: تلاش ما برای توسعه صادرات به روسیه در شرایطی است که حتی  راننده کامیون‌ها برای دریافت ویزا  با مشکلاتی مواجه هستند .

بنامولایی از اجرایی نشدن جایگزینی روبل و ریال به جای دلار و یورو نیز را  چالش مهم دیگری دانست و گفت: خریداران کالا در روسیه مایلند که با پول خودشان معامله داشته باشند.

رییس پارلمان بخش خصوصی البرز فعال نبودن دفاتر واردات و صادرات مرزی از جمله در مرز داغستان و کمبود زبان شناس روسی و نحو ارزش‌گذاری کالاهای ایرانی در گمرک روسیه را از دیگر مشکلات صادرات محصولات ایران به روسیه عنوان کرد.

ثبت نظر